
Inhoudsopgave

Voor de bouw van een website wordt veel gebruik gemaakt van dure templates, deze bepalen de uitstraling van jouw website zoals de kleuren, plaatsen waar de teksten komen te staan, dit zijn de module plaatsen zoals die worden genoemd in Joomla.
Maar dat is helemaal niet nodig, met een gratis template voor je joomla website kun je een hele mooie website bouwen, daar heb je echt geen dure template voor nodig.
Eenvoudig aan te passen
Met het Astroid framework en bijbehorende gratis joomla template kun je op een eenvoudige manier de module plaatsen zelf bepalen, zo krijg je de website die je voor ogen had, geen moeilijke codes invoeren om de plaatsen te bepalen.
Je zou in het begin even een tekening kunnen maken waar je alles wil gaan plaatsen. Dit bepaald voor een groot deel de uitstraling van je website.
Op onderstaande tekening is een eenvoudige layout gemaakt van de gratis joomla template waar al redelijk wat module plaatsen worden weergegeven.

Hierop zijn even een aantal module plaatsen getekend, heb je voor jouw website meer module plaatsen nodig dan is dat vrij eenvoudig te realiseren zonder enige kennis van code. Dit is het grote voordeel van deze gratis joomla template, ik heb ook het populaire Helix framework en template getest maar ik werk persoonlijk liever met het Astroid framework en de bijbehorende gratis joomla template.
Maar dat is gewoon een persoonlijke keuze, werk jij liever met Helix, geen probleem. Je zult misschien denken een gratis joomla template dat is er een met reclame, maar dat is zeker niet het geval, je zult van de gratis joomla template zeker geen spijt krijgen.
Topbalken aan de bovenkant
De topbalken zijn zichtbaar helemaal bovenaan de website en hier kun je benodigde informatie kwijt zoals een telefoonnummer, email en eventueel openingstijden. Op top 2 is plaats voor je social media icoontjes zodat je bezoeker je ook kan volgen op de socials.
Zo kun je de bezoeker op vele manieren laten zien hoe deze contact met je op kan nemen, dit is een extra service.
Stickey menubalk in de template
Daaronder komt de menubalk waar het menu komt te staan, je kunt tijdens het instellen ervoor kiezen dat de menu balk bovenaan blijft plakken tijdens het scrollen, dit geeft de bezoeker meer overzicht en kan deze ook gelijk naar een ander menu item klikken, zonder eerst helemaal naar boven te moeten scrollen.
Deze menubalk wordt gevuld met jouw menu items maar hou het beperkt en ga voor niet meer dan 7 stuks, de bezoeker kan bij veel meer menu items het overzicht kwijtraken door keuzestress en wegklikken, weer een potentiële klant weg.

Hou het overzichtelijk, gebruik een knop voor Home, over ons, en contact, en nog meer menu items naar artikelen, zo blijft het overzichtelijk en goed leesbaar. Daartussen kan dan een uitschuifmenu komen te staan, dat is een menu wat uitschuift als er wordt geklikt, op deze manier is het mogelijk op veel meer menu items zichtbaar te maken zonder dat de bezoeker het overzicht kwijtraakt, maak het hier ook niet te gek, maak anders een submenu in het uitschuifmenu wat ook weer een submenu kan bevatten.
Headerfoto
Een headerfoto met een duidelijk boodschap voor je bezoeker zodat de weet waar de website over gaat, zet er een duidelijk tekst in wat je te bieden hebt om het probleem van de bezoeker op te lossen. Gebruik ook gelijk een duidelijke CTA met een contactknop die gelijk naar je contact pagina gaat, zo kan de bezoeker via het contact formulier contact met je opnemen.
Ik zie nog best wel wat websites voorbij komen met een slideshow in de header, dit is voor je zelf heel erg mooi om jouw mooiste afbeelding hier te laten zien, maar zit jouw bezoeker daar ook op te wachten, deze is op jouw website gekomen omdat die een probleem had en jij daar een oplossing voor zou hebben.
Breadcrumbs
Breadcrumbs zijn een belangrijk onderdeel van bijna elke goede website. Deze kleine navigatiehulpmiddelen vertellen mensen niet alleen waar ze zich op uw site bevinden, maar ze helpen Google ook om uit te zoeken hoe uw site is gestructureerd. Daarom is het heel logisch om deze handige kleine aanwijzingen toe te voegen.
Een broodkruimel is een klein tekst pad dat zich vaak bovenaan een pagina bevindt om aan te geven waar de gebruiker zich op de site bevindt. Op Joomla webdesign Dussen is het pad naar de blog pagina met vele tips bijvoorbeeld, Home > Blog . Dit kruimel pad laat je direct zien waar je bent. Elke stap van dat pad is aanklikbaar, helemaal terug naar de startpagina.
Maar waarom wordt deze navigatiehulp een broodkruimel genoemd?
Toen Hans en Grietje het bos in gingen, liet Hans stukjes brood op de grond vallen zodat ze de weg naar huis konden vinden als ze verdwaald waren. Deze broodkruimels zijn daarom het model voor hetgeen we tegenwoordig op websites zien. Het is ook een belangrijk punt voor SEO omdat Google de website zo ook beter kan crawlen, maar het allerbelangrijkste is het gebruikers gemak voor je bezoekers.
Zichtbaar op alle schermen
Deze template is ook volledig responsive zodat de website op alle schermen perfect wordt weergegeven zonder dat je het scherm groter moet schuiven omdat de tekst niet leesbaar is. Dit is voor Google heel belangrijk omdat die responsive webdesign een hogere ranking geeft omdat het gebruik van de website dan als positief wordt gezien door de bezoeker en google. Deze gratis template voor jouw Joomla website is perfect geschikt voor alle soorten websites, ook voor het gebruik i.c.m een webshop.
Artikel ruimte van de gratis Joomla template
Op deze plaats komen al je artikelen te staan die in de website aanwezig zijn. Ook bij het gebruik van een pagebuilder komt hier alle content te staan, denk hierbij aan artikelen, een eventuele webshop, foto’s, alles wat je maar kan plaatsen op je website. Dit kan ook als extra in de linkse en rechtse module worden geplaatst.
Bij het gebruik van de een pagebuilder komt ook hier alles te staan, ik maak graag gebruik van Sp pagebuilder om net dat kleine beetje meer comfort te hebben tijdens de bouw, je hebt dan minder html en css kennis nodig om toch de gewenste pagina te verwezelijken.
De homepage
Dit is de pagina waarin precies wordt beschreven wat jouw goederen en diensten zijn en hoe ze de gebruikers ten goede komen. Probeer het kort en krachtig te houden zodat het niet saai voor je bezoekers wordt, en wees niet bang om een paar technische woorden op te nemen als je in een bepaalde markt opereert.
De Unique Selling Points (USP’s):
Potentiële klanten willen weten waarom ze jouw organisatie moeten verkiezen boven concurrenten. Misschien biedt je een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, een onberispelijke klantenservice of geavanceerde technologieën. Wat jouw USP’s ook zijn, markeer ze met opvallende en beknopte inhoud die is ontworpen om de aandacht van bezoekers te trekken. Verwerk daar ook gelijk een CTA in zodat de bezoeker gelijk kan doorklikken naar de contactpagina voor meer info of een prijsopgave.
Toevoegen van portfolio:
Het toevoegen van bewijs van jouw kennis en eerdere zakelijke successen kan potentiële klanten ertoe aanzetten jouw goederen en diensten te aan te schaffen. Bewijs kan van alles zijn, van de logo’s van klanten tot korte getuigenissen. Probeer jouw homepage niet te overladen met te veel inhoud, splits dit op naar ander menu items.
Oproepen tot actie (CTA’s):
CTA’s zijn de korte berichten en links die gebruikers door het conversieproces leiden. Voorbeelden hiervan zijn ‘Koop nu’-knoppen, aanmeldingsformulieren voor e-mailnieuwsbrieven of informatie over het aanmelden voor een gratis proefperiode. Probeer meerdere CTA’s op jouw startpagina op te nemen en zorg ervoor dat ze visueel gedurfd en aantrekkelijk zijn. Gebruik kleuren die eruit springen.
Footer informatie
Wat zet je allemaal in de footer van je website?
Daarin komt eigenlijk alles te staan wat voor de bezoeker belangrijk kan zijn, denk hierbij aan:
- Contact informatie
- Privacyverklaring
- Algemene voorwaarden
- Sitemap
- Links naar jouw Sociale kanalen
- Eventueel een inschrijf formulier voor een nieuwsbrief
- Je zou er ook je menu nog een keer in kunnen zetten voor meer comfort van de bezoeker
Zo zie je maar dat je echt wel veel waarde voor de bezoeker kan toevoegen, deze heeft zodoende een beter overzicht en zal daardoor ook langer op je website blijven, dit is voor Google een signaal dat je website interessante informatie te bieden heeft en laat jouw website stijgen in de ranking.
Copyright
Helemaal onderaan de website kun je het Copyright neerzetten met het juiste jaartal wat automatisch aangepast wordt na de jaarwisseling. Zo heb je weer een redelijke berg met informatie verzameld over het gebruik van het Astroid Framework en bijbehorende template.
Heb je vragen over het Astroid framework dan kun je contact opnemen.
Joomla Webdesign Dussen | |
Bredeweer 1 | |
4271 CJ Dussen | |
06 – 10 72 15 64 | |
info@joomla-webdesign-dussen.nl |
Websitelinks